tisdag 28 januari 2014

Trött på vinterkylan? Längtar efter vårsolen och värmen nu, när alla minnen från somrar som varit dyker upp..



Hej! Titta här vad som fanns i vår trädgård.. Sådana här små filurer har jag fått hjälpa,fostra och ta hand om varje år! Väldigt trevliga och fina, men hopplösa att hålla ordning på..

Hur tänker ekorrar, när dom kan klättra runt och ramla ner 10 gånger på en dag. Dom springer omkring fullständigt planlöst inne i smedjan över vassa plåtar, river ner verktyg och material. Det måste vara ett av dom mest tankelösa djur som finns, men helt klart dom mest charmiga..!! Dom små kan komma i full fart jagandes varandra, in genom dörren över mina ben, upp på väggen och ut igen. Dom vuxna kom hit varje år, födde sina ungar här under taket till smedjan,sov hos dom varje natt och matade dom, och lät mig sköta dom små "ulltottarna". Sedan kom den dagen då honan tog dom en och en i munnen och bar ut dom till skogen.

Av någon konstig anledning samlade hon dom på baksidan av smedjan.Hämtade mig och lät oss vara tillsammans en sista stund, innan hon bar iväg dom bort över ängen och in i skogen..Sedan var dom borta!!

Nu sedan katten " Thova" flyttade in här och bestämde sig för att vi kan få bli uppassare åt henne, så har väl våra vänner från skogen tyckt att :  Ska den där "martovan" bo där, då tänker inte vi bo där med en sådan granne..

Det händer att någon "ulltott"dyker upp och hälsar på.. Jag har gjort ett eget litet matbord åt ekorren, där katten inte kommer åt. Ibland undrar jag om det kan vara någon av alla dom som jag tagit upp och burit i händerna  när dom trillat ner bland skrot och brännässlor..Dom kommer aldrig så nära att man kan klia dom under hakan längre..
Mamma sitter så stilla och tittar på medans alla ungar säger adjö
och tackar mig för tiden vi haft tillsammans..


En och en , eller alla på en gång. Tack tack.!!
"Ja du lilla vän, trilla nu inte ner i skroten igen"
Du vet att nu är du stor och ska klara dig själv..


Jaha, då önskar jag er all lycka nu i fortsättningen.
( Det lär ni behöva i livets skola)




Hej då lille vän.
Hej då , ni också. Lova att ni är rädda om er nu och hjälper varandra..

Inga kommentarer: